Helt kort
Dette er en film der viser et interview af Søren Ulrik Thomsen, hvor denne fortæller om sit forfatterskab og sin barndom. Disse små klip er afbrudt af stemningsbilleder og digtoplæsninger. Billederne er typisk af Danmark, af almindelige ting og af naturen. Lyden er realistisk (ser vi en skrivemaskine, hører vi den også) og baggrundsmusikken er klassisk eller jazz (primært trompet og strygere). Filmen er holdt i sort/hvid og det regner igennem det meste af den.
Opbygning
Skiftende digtoplæsning, stemningsbilleder og interview(dog uden interviewer)
Opbygningen er meget stringent – der afviges ikke på noget tidspunkt
En slags kronologi – hans liv fra start til slut
Nostalgi: gammeldags skrivemaskine, tøj mv.
Farver, billeder og lyd
Sort/hvid mørke/lys (klædt i hvidt)
Åbent hvidt vindue – lys. Vi er indenfor
Billeder af Danmark (land/by) naturen mv.
Lyden er klar og kun brugt der, hvor den fremhæver billederne
Baggrundslyd: blød jazz/klassisk musik
Meget regn og næsten biedermeieragtig inde-hygge
Poetisk gehør
- Gehør for digtning
o At kunne lytte til sproget
o At kunne skrive
§ Skal kunne lyttes frem, ikke skrives frem
- Musikalsk digtning
o Kan tænke og sanse samtidig
o Når man sanser går man i et
§ Når man blot skriver kan man ikke ”tabe hovedet” og sanse frit
”Det gode digt vipper mellem øret og øjet og ingen af de to sanser må dominere”
Har haft optrådt med musik, men vil hellere at digtets eget rytme og musikalske egenskaber skal skinne igennem.
Skriver næsten romantik
A4 siden
Digtene er aldrig længere end en A4side
Søren Ulrik Thomsen ser A4arket som rammen (bagsiden er abstrakt og mærkelig) og digtet som en statuette med top og sokkel der skal stå i A4arkets rum
Elegi og hymne
Elegi: klagesang, dystert, søger at kompensere for den dårlige verden eller det tabte
Hymne: lovsang, priser verden, er fin og smuk, skal konkurrere med den verden den beskriver, da den selv er skøn.
Søren Ulrik Thomsen mener at disse to typer er meget vigtige.
Poesiens rygrad – pathos binder disse sammen
Oplæsning
Når han læser op, gør han det med bogen i højre hånd og med venstre hånd fri til at gestikulere.
Dette gør han for på den ene side at skabe afstand og den anden at invitere og give sin tilhører noget.
Opbygning (Det hele…lang!)
Intro: Oplæsning af ”jeg er levende”
Interview: Hvorfor er du digter?
- Far sang for os
o Fred hvile over land og by
o Sig månen langsomt hæver
o Magisk stemning
- Boede i et hus på Stevns
o Én kakkelovn
o Blev rullet ind i et tæppe fra brændeovnen
- Var god i skolen
o Salmevers
o Kunne lære det udenad, men forstod det ikke
o ”Man kommer ikke ind i et digt ved at få det lagt frem for sig som mystisk kode man skal gætte hvad betyder.”
Stemningsbilleder: København, biler, regn, et øje, racekatte, bøger, figurer, kunst, en krage, aladins lampe, religion, drejetelefon, kontor, karikaturer, portrætter af andre forfattere.
Mere interview Hvordan skriver du?
- Det er aldrig lykkedes mig at skrive et digt længere end et A4-ark
o Den næste side er abstrakt
o A4 arkets rum
o Drømmer om at løbe ud i en stor kosmologisk lovsang på 100 sider
- Skal kunne se det for sig for at kunne skrive det
o En statuette
- Formen på digtet er meget vigtig
- Ønsker sig at kunne skrive mere
o Hans styrke er hans begrænsning
Stemningsbilleder: Kraver
Oplæsning af digt
Stemningsbilleder: skrivemaskine, by, vindue,
Mere interview: oplæsning af digtet
- Gehør for digt
o At kunne lytte til sproget
o At kunne skrive
§ Skal kunne lyttes frem, ikke skrives frem
- Musikalsk
o Kan tænke og sanse samtidig
o Når man sanser går man i et
§ Når man blot skriver kan man ikke ”tabe hovedet” og sanse frit
”Det gode digt vipper mellem øret og øjet og ingen af de to sanser må dominere”
Oplæsning af digt – om at skrive.
Stemningsbilleder: tog,
Mere interview Kongens have, barndom (1963)
- morbror der boede i Kongens have
- slægtens patriark
- ville være betydningsfuld – som sin morbror
o verden skulle blive ved med at være som den var
o han skulle selv vokse ind i den
- skuffelse over at verden har ændret sig
stemningsbilleder: Ham selv, en hånd med ring på. Søren Ulrik Thomsen selv der står som jesus op ad en væg, sammenkrøllet cigeratpakke, ting i bevægelse (bløde) silhuet af engel, skov i skovsø, søerne, brosten ”hotel” skilt, nørrebro,mand der barbere sig, København, skrift(håndskrift)
- ur der tikker og klokkespil (dåsehalløj)
mere interview synet på sig selv
- så mig selv som om jeg var en person i en roman
o var hovedpersonen
- ”men det er jo lige meget for jeg er jo digter!”
- Alting gav mening indenfor fiktionen
o Evnen til at se sig selv som del af en fiktion
Oplæsning af digt + klassisk musik
Stemningsbilleder: komfur, tevand, laver the, (strygere), dramatisk damp, hvirvler rundt, lukket vindue, skrivning(fyldepen)
Mere interview andre generationer
- Reagerer mod den foregående
o Forsøg på at generobre pathos
o Elegisk (Klagesangen)/hymnen (lovsangen)
Oplæsning af digt
Stemningsbilleder: skov der bevæger sig (som kører man forbi det), lys i Københavns havn, fabrik,
Mere interview inspiration (oplæsning?)
- Løber ikke efter digtene
Mere interview Første gang jeg læste digte op
- Professionalisme
o Kølighed i oplæsningen
- Optrådte med musik
o Ville hellere lade digtet være musikalsk end lade musikken overtage
- At gestikulere med kun den ene hånd
Oplæsning af ”tilgiv at jeg ser…”
Rulletekster og trompet
Ingen kommentarer:
Send en kommentar