Søg i noter

lørdag den 14. januar 2012

Finanspolitik


Helt kort
Finanspolitik er, som navnet angiver, når man ændrer på hvad der kommer ind og ud af statskassen. Finanspolitik kan være stram (høj skat, lave udgifter – ”opsparing”) eller lempelig(lav skat, mange offentlige udgifter), og disse har en slags ”ringe i vand”-effekt på resten af samfundet.
Bemærk at disse noter er skrevet FØR krisen og derfor ikke tager hensyn til denne.
Vigtige begreber: BNP, betalingsbalance, produktion, beskæftigelse, inflation, udbud og efterspørgsel, import og eksport, valuta (re- og devaluere), multiplikatorer, ADAM og SMEC, konvergensrapport, Ocefinrådet.

Definition
Man søger at påvirke efterspørgslen ved at ændre på statens indtægter (skatten) og statens udgifter. Herved kan man påvirke bl.a. betalingsbalance, produktion, beskæftigelse og inflation.
John Maynard Keynes 1930 – de første teorier om finanspolitik
-          Før det havde man en holdning til samfundsøkonomien der gav staten en meget lille rolle. Man mente slet ikke at indgreb var nødvendige. Krisen i 30’erne fik dem på andre tanker.
70’ernes monetarisme[1]
-          Satte spørgsmålstegn ved, om staten måtte gribe ind fordi de kortsigtede virkninger bliver ”spist” af de langsigtede bivirkninger.
-          Ræsonnement: inflationer crowd out (fortrængning)
o   Når man lemper finanspolitikken stiger efterspørgslen og arbejdskraften, men også lønningerne. Derved falder eksporten, og vi er lige vidt = Inflationær crowd out
Formålet med finanspolitik er, at holde stigningen i BNP stabilt opadgående (dvs. ligger denne under, skal finanspolitikken lempes, ligger den under skal den strammes – hverken for lidt eller for meget er godt!)
Statens indtægter sættes ned, udgifterne sættes op
-          efterspørgslen stiger sammen med BNP, Beskæftigelsen, importen og inflationen.
Eksempel
Problem: Vil gerne øge beskæftigelsen og efterspørgslen
Løsning: lempelig finanspolitik

Konsekvenser:
            Øget produktion
            Øget import (forværret betalingsbalance)
             Inflation (efterspørgselsskabt inflation)

Stram finanspolitik
                             Når statens indtægter sættes op og udgifterne sættes ned
-          Faldende BNP, beskæftigelse, import og inflation
Eksempel
                             Problem: dårlig betalingsbalance
                             Lønisng: stram finanspolitik
                             Konsekvenser:
                Faldende produktion
                Faldende beskæftigelse
Altså:
Kan påvirke de samfundsøkonomiske mål, men kan ikke løse dem alle sammen samtidig (målkonflikt)
Derfor er finanspolitik et prioriteringsspørgsmål

                            
                             Finanspolitiske indtægtsinstrumenter
-          Indkomstskat og AM bidrag
-          Moms
-          Giftskatter (alkohol, cigaretter…)
o   Fedt og slik
-          Energi og miljøafgifter
o   betalinsring
Finanspolitiske udgiftsinstrumenter
-          Indkomstoverførsler (Dagpenge, SU, Pensioner, barsler)
-          Offentlige investeringer (broer, motorveje, hospitaler)
-          Offentligt varekøb (kontorinventar etc.)
-          Offentligt ansatte (antal, lønniveau)
Ovenstående kan få eller ikke få penge, alt efter regeringens hensigt med finanspolitikken
De forskellige parametre kan påvirke efterspørgsel forskelligt, primært
-          Indirekte:  hvis der investeres 10 mio. kommer der ikke nødvendigvis 10 mio. igen. (fx skattelettelser)
-          Direkte: når der investeres 10 mio. kommer der 10 mio. igen (fx motorvejsbyggeri)

Den samlede effekt af en investering kaldes en multiplikator. Det er det, vi ganger de investerede penge (det finanspolitiske indgreb) med, for at få stigningen i beskæftigelsen (i antal personer pr. mia. kr.)og BNP (mia. kr. pr. ændret mia. kr.)
                             Exempel
                                                          Staten investerer 2 mia. kr. i offentligt varekøb
                                                          2 mia. kr. * 0,89 = 1,78 mia. kr.
                                                          BNP stiger altså med 1,78 mia. kr.
                                                          2 mia. kr. * 690 personer pr. mia. kr. =1.380 personer
                                                          Beskæftigelsen stiger altså med 1.380 personer

På denne måde kan man ”spå” om fremtiden.
Denne model er udarbejdet af ADAM (computersystem) ”vismændene” har deres eget (SMEC) og nogle andre multiplikatorer, derfor er disse kun vejledene – når det kommer til politik er der ikke én sandhed.

EU og ØMU’en
1999 indførelse af euroen     

Lande der er med i møntunionen har indskrænket mulighed for at bruge valuta politik (re og devaluere valutaen). Dog er det vigtigt at de kan skrue en lille smule på finanspolitikken, fordi høj og lavkonjunktur kan være forskellig fra land til land.
For at landene ikke skal udnytte og konkurrere mod hinanden, har alle lande i EU indgået en aftale om, at deres økonomiske politik er fælles interesse og at de derfor ikke fx vil føre lempelig finanspolitik for at forbedre deres eget lands konkurrenceforhold.
Hvert år fastlægger EU de overordnede retningslinjer for EU's økonomiske politik. Herefter overvåger EU om landene følger disse, og giver gode råd og anbefalinger, hvis et land er ude på et skråplan.
Når et land ikke følger anbefalingerne får det en reprimande fra ministerrådet
                              Ex) Irland
Stabilitetspagten
                            
                             Konvergensrapport: årlig rapport omkring landets økonomi og finanspolitik (1. Marts)
Vækst og stabilitetspagt (1997): sikrer at landene har en sund offentlig finanspolitik (i balance eller i overskud)
                             Underskuddet må ikke være større end 3 % af landets BNP
Ecofin-rådet: Kan tvinge et land til at deponere et beløb i kommission(0,2 til 0,5% af BNP). Disse penge betales tilbage 2 år efter hvis de har rettet op på deres underskud. Sker dette ikke, tabes disse penge (som en slags bøde).
I krisetilfælde kan denne regel lempes, så et land slipper for bøde.
En del økonomer mener stabilitetspagten ligger for store begrænsninger på landenes mulighed for at føre lempelig finanspolitik, som er det eneste virkemiddel landene har tilbage (på kort sigt) når valuta og pengepolitikken er væk.


[1] Monetær politik: gren af økonomer der mener, at inflation er et direkte resultat af uhensigtsmæssig udvikling i pengemængden (altså hvis der er gang i seddelpressen)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar