Helt kort
Klokken er et eventyr der handler om et lille samfunds længsel efter en klokke, som de alle kan høre, inde fra skoven. Klokken repræsenterer romantikernes længsel efter monisme og det er da også kun kongesønnen og den fattige dreng der rent faktisk finder klokken til sidst. Resten (som kun går op i det materielle) må nøjes med at høre om den.
Også livssynet er spændende; kongesønnen og den fattige dreng er lige og kan nå det samme – i modsætning til samfundet på den tid.
Eventyret er skrevet i slutningen af romantikken, men den hører alligevel til i Universalromantikken (monisme, sammensmeltning, panteisme, dyrkelse af naturen)
Den naive åbne(unge) kan finde klokken (kan sammensmeltes med naturen, kan opleve romantikkens sandhed)
Personer
Kongesøn – ren i hjertet, søgende, målrettet,
Fattig dreng – naiv, åben, skal arbejde mere for det, men har evnen til det
Konditor – materialist, vil bare sælge brød, forstår ikke klokken og er også ligeglad
Landsbyen – længes væk, men ikke seriøst, vil gerne vide hvad der er, men vil ikke gå til verdens ende
Verdensklokkeren – vil bare gerne tjene til dagen og vejen (er den kommercielle digter)
Klokken – det guddommelige i verden (det romantiske) guds hellige kirke(naturen)
Fortæller
3. person med skiftende fokus – er tilstede i historien, kommenterer på den (mundtlig fortæller)
Side 115 til side 116 linje 8: alle i byen
Herfra til 117 linje 17: den fattige dreng og kongesønnen (skiftende)
Tone sarkastisk, gør grin med folkene
Sod også klassisk eventyrfortæller
Stemning
Let og næsten lidt humoristisk (vil gerne underholde)
Sprog
Sammenligninger
Det var snart ligesom et orgel spillede dertil, lyden kom fra venstre, fra den side på hvilket hjertet sidder.
Metaforer
Uglen i træet – slår sit hoved mod et hult træ, ligesom byboerne forsøger at gøre noget ud af en hult træ (noget hult og ligegyldigt)
Skovmærker og anemoner voksede næsten alt for højt (noget dejligt var næsten alt for meget)
Personificeringer
Skoven og havet sang
vandslangerne snoede sig
aberne kan snakke sammen
Komposition
Epik: fortællende
Ude/hjemme/ude ?!
Nærmere noget i retning af hjemme, ude, sammensmeltning eller ro, kaos(søgen), ro.
kronologisk
Miljø
Byen stor, snæver, kan ikke se solen
På landet kan bedre se solen, kan bedre høre klokken
I skoven her er klokken (det guddommelige, det ønskværdige) à meget romantisk tanke
her er lidt mørkt, det er ikke alle der tør gå derind (og gå dybt derind)
temaer
rig/fattig – den fattige og den rige (som begge er født ind i deres situation) er lige gode og lige meget værd da de begge vil finde klokken lige så meget og er lige så åbne overfor denne
søgen efter noget mere, noget bedre og guddommeligt (som ikke findes i kirken hos konfirmanderne)
naturen, monisme, sammensmeltning af det åndelige og det kropslige
fokus på dem, som giver op og lever det normale (kedelige) liv
Perspektivering
Her kan perspektiveres til forskellige tekster fra perioden – enten nogle der også hører til i universalromantikken eller nogle, der ikke gør, så man kan forklare forskellen på disse (her er fx valgt en Staffeldttekst, som er dualistisk). Også perioden er altid relevant.
Universalromantikken
Hvor jomfruen, bonden og digteren( de ikke rationelle og i kontakt med sine følelser) kan opnå det romantiske (kan se og nå det romantiske)
Monisme, sammensmeltning, organismetanken
Panteisme: naturen er guddommelig
Indvilgelsen (Staffeldt)
3 første strofer: Opnår sammensmeltningen
De sidste: ikke helt alligevel
Denne tekst er dualistisk, men den minder om og har den samme søgen mv.
Demokratiseringen
1849
Tanken om lighed ->
Tak for at redde min dag!
SvarSletså lidt:)<3
SletTusind tak, skal analysere dette eventyr, og noterne var en rigtig god hjælp! :)
SvarSletMeget fint, men jeg mener nu, at det er besjælinger der er snakke om og ikke personificeringer.
SvarSlet(wiki): Besjæling er en handling, hvorved en konkret ikke-levende ting behandles som havde det menneskelige følelser, egenskaber eller tanker
SvarSlet(Gyldendal) personificering: at opfatte eller fremstille noget abstrakt som tilhørende en person; vanskelighed med at behandle abstrakte forhold uden at tillægge dem konkrete menneskers ønsker og handlinger.
i bund og grund er begge dele at tildele et ikke-levende objekt menneskelige egenskaber, så den store forskel har jeg svært ved at få øje på : )
personificering er når man tildeler begreber en levende tilstand. Og besjæling er når man gør det ved dyr eller ting :)
SletDen er skrevet i 1845, bare lige så informationerne er rigtige. Det er en rigtig god analyse, den giver god inspiration :-)
SvarSleter der nogen der har andre gode link til andre analyser af Klokken?
SvarSlethvor man kan se det i tekten fx?
Sletteksten er her: http://www.sprogetilitteraturen.gyldendal.dk/pdf/247.pdf Gyldendahl mener i øvrigt også den er fra 1850.
SvarSlether er en analyse: http://www.studieportalen.dk/Opgaver/Klokken---en-analyse-og-fortolkning-14317.aspx
her er lidt noter: http://sites.google.com/site/romantiki3b/introducerende-artikler/3-litteraer-artikel/Klokken---Analyse-og-fortolkning
dette er et forum hvor selve klokken som symbol diskuteres (blandt andet) http://www.baboom.dk/for_messageDetail.aspx?MSG_ID=62176
hvis i mangler mere, så find noget om romantikken, der vil i kunne trække mange paralleller og sikkert også finde flere tidstypiske ting i teksten. Det er vigtigt at læse teksten med "HCA" briller og vide hvad han mener og hvorfor han mener som han gør.
håber det gav noget : )
kan jeg få en af jer til at skrive et godt referat af klokken? skal bruge et? er ikke selv den bedste til det så tak på forhånd?:D
SvarSletsvar hurtigt tak skal bruge det nu:D
SvarSletSkønt! Dejligt at se at efter jeg selv har analyseret dette eventyr at jeg ikke er så gal på den endda :D
SvarSletHvor er der billedsprog og symboler i?
SvarSletKlokken er et symbol på naturens hellige kirkeklang, men hvad ellers? Og billedsprog?
billedprog hjæælp
SvarSletgaaaaaaaaaaaaay
SvarSletKlokken: Tryk første gang i "Maanedskrift for børn ved H.V. Kaalund og J.Chr. Gerson, 3. Hefte" (1845). Optrykt i "Eventyr med Illustrationer af Villhelm Pedersen" (1850). Det er sammen med de fleste efterfølgende af egen opfindelse. Står i "H.C. Andersen - Eventyr & historier; med introduktion af Johanne Møllehave ~ SESAM. Så jo den er skrevet i 1845 :)
SvarSletDear Blizzard.
SvarSletI don't understand viking!
PLZ FIX.
KTHXBAI
Vildt fede noter! Men under fortæller skriver du side 115 og 117, det forstår jeg ikke da der kun er 2 sider..
SvarSletEr der en forklaring?
Mvh mig
Tak : D er glad for at du finder dem nyttige !
SletDer står nogle gange denne slags nonsens fordi indlægene er direkte kopieret fra mine egne noter. I dette tilfælde var vores udleverede historie kopieret fra en bog, og havde disse sidenumre (tre sider såvidt jeg husker) :/ Det er desværre umuligt for mig at gætte på hvilke sidenumre det ville være for jer, pga. skriftstørrelse, papirstørrelse mv.
: D
Rigtig gode noter! De var meget nyttige, men kan du måske nævne nogle af de tekster man kunne perspektivere til fra romantikken?
SvarSletSmadder gode noter! Du reddede lige min mandag, tak!
SvarSletTak for at redde min dag!! :D
SvarSlet@til fri afbenyttelse
SvarSletEr du online og kan huske opgaven?
Tilbyder dig en GOD sum penge, for at lave opgaven for mig.
Svar venligst hurtigst muligt.
MVH Anton