Søg i noter

fredag den 29. april 2011

Michael Strunge – natmaskinen

Helt kort
dette digt handler om samfundet og hvordan dette fungerer sammen med naturen. I digtet er mange beskrivelser af de unge, som mødes og udveksler meninger, men som til sidst må gå af ”offentlige anlagte ruter” hjem og sove – samfundet kan ikke ændres, eller kan det?

Fortæller
Fortalt i ”jeg” og ”vi” dette bevirker, at der skabes en helhed mellem ”børnene” i digtet

Temaer
Naturen, samfundet, maskiner mv.

Komposition
Fri rytme, enkelte rim

Strofer
Strofe 1
beskriver naturen ud fra byen; naturen er oplyst af maskinen – positiv beskrivelse af naturen
der er en dobbelthed
teknologien er det vigtige: havde det været romantikken havde naturen været guddommelig, der havde ikke været så stort fokus på maskinerne (det menneskeskabte)

- ”natten oplades af byen”
o Naturen og teknologien er afhængige af hinanden
o Men der er en dobbelthed – det er ikke det samme, det smelter ikke samme

- Måneskærmen, eksprestog, stjerneknapperne
o Billeder på natmaskinen

- Hvisker Hvidt
o Alliteration
o personificering

- ”absorberer menneskenes sjæle”
o Negativ? Vækker noget til live?
o Får folk i trance – giver natten energi

Sproglige virkemidler:
 Metaforer (kombinerer natur og teknik)
                       Besjæling (ofte af naturen)
                       Alliteration (bogstavrim – Lise Lider Lidt)

Synæstesi (når sanser bliver blandet sammen, eksempelvis lyd+farve)
strofe 2
maskinerne ødelægger naturen – forurener den og gør overlevelse vanskelig
- ”ugens overlevende”
o En konstant proces for at overleve og komme videre – en stadig kamp
der er aldrig noget der ”bare” lever.
- ”vi”
o Ikke længere jeg, men vi

- Transcenderer
o Smelter sammen
o Musikken får menneskerne til at smelte sammen

- ”vi er forkomne englebørn”
o Ikke rigtigt børn og ikke rigtigt voksne
o Kyniske, spolerede børn
o Michael Strunge er et forkomment englebarn: han er ødelagt af sin samtid, han er skadet af samfundet og ikke længere uskyldig og et ”englebarn”

- ”Med vinger af fremtidssang”
o Vi har masser at byde på, men der er intet der kan lade os flyve.

- ”med barnet i blodet og smøgen i kæften”
o Barn af alder men ryger(kynismen, det voksne)
o Når man har barn i blodet kan man opleve monismen (organismetanken)
Strofe 3
- ”blødende lyserød sne”
o Sne er hvidt og uskyldigt, men her er den blødende

- ”hjerterne lyser mere end neon”
o Englebørnene er stærkere end natten og lyset
o Det, han står for, vinder.

- ”vi er en del af natmaskinen”
o Vi er ét (sammen, et hele)
o Vi er forskellige men er en del af noget større.

- ”Vi bærer vore hjerner med stolthed”
o Selvbevidsthed
o Vi ved, vi er anderledes og at vi er nødt til at være stolte
o De er romantikkens børn/geni/jomfru som er belastet af videnen om hvordan verden rent faktisk er.

- ”bytter køn og masker”
o Du kan være alting
Strofe 4
- Nulpunkt
o Slutter på et nulpunkt
o 2 sekunder efter big bang

- Fælles om at være alene
o Alle skal det samme sted hen
o Drager hjem hver for sig

- ”med nye identiteter”
o Er blevet inspireret af hinanden

- ”af offentligt fastlagte ruter”
o Er selvbevidste – de ved godt at de er nødt til at følge de fastlagte ruter

- ”vi sover ind, som encellede organismer”
o Determinisme
o Venter på selvantændelsen
o Man kan ikke bryde ud af strukturerne, der er intet at gøre.
o Dengang der var mulighed for alting
o Ny begyndelse à ulykkelighed kan blive til kunst

- ”Dengang jorden var hav”
o Dengang alting var flydende og der var muligheder i alt
o Dengang inden jorden var fastlagt (betonsamfund)

8 kommentarer:

  1. TAK! lav flere!!!!

    SvarSlet
  2. flere noter til Strunge eller... :)?

    SvarSlet
  3. Generelt noter til dansk hvis muligt.. lav rigtig rigtig rigtig mange noter tak :D evt. måske skrive en e-mail med noter til mig? Jeg har brug for noter i de fleste A-nivea-fag og C-niveaufag .. Går i 3.G

    giv mig din e-mail:D

    SvarSlet
  4. Er det ikke nemmere hvis du skriver din mail, og så sender jeg dig hvad jeg har af noter : )?

    SvarSlet
  5. Den her blog er guld værd.. GULD!

    SvarSlet
  6. Hej, hvilke ordklasser syntes du, at der er brugt i digtet? Da jeg skal bruge det til en opgave :)

    Kh Hannah

    SvarSlet