Søg i noter

tirsdag den 12. april 2011

Realisme

Helt kort
man skriver realistisk, når man stræber efter at skrive, som skrev man naturvidenskabeligt.

Realisme og naturalisme handler om indhold. De fleste tekster har også en bestemt form, men skrivestilen handler primært om indhold. De har en virkelighedstro person og miljøskildring og personerne er styret af naturlove(arv/miljø): determinisme.

Impressionisme handler om formen - Der står ikke noget på linjerne, det står alt sammen imellem dem.

Se efter hvem der i teksten er styret af drifter og instinkter.

Nøgleord naturalisme, impressionisme, positivisme, determinisme, arv/miljø, drifter, naturlove, problemer under debat, behavouristisk fortæller


Realistisk strømning i litteraturen (overfor den modernistiske strømning)

Herunder er der to strømninger:

Naturalismen

o Indholdet

Her er et nyt videnskabsideal:

- Positivisme

o Har ikke noget med at være positivt at gøre

o Handler om at ting skal kunne måles og vejes – de skal positivt være til stede

o Naturvidenskaben forholder sig kun objektivt

§ Dette vil forfattere også

Virkelighedstro person og miljøskildring

- Tror på, at samfundet kan forandres vha. litteraturen og folks fornuft

- Paradox: determinisme/verden kan forandres

- Dette giver ofte et negativt eller pessimistisk livssyn; hvordan skal man ellers sætte problemer under debat?

Impressionisme (videreudvikling af naturalismen)

- Form/ skrivestil

Minder om teater; en masse replikker og meget lidt fortæller

Fortælleren


altid skjult og så langt væk som muligt. Kommenterer (næsten) aldrig på handlingen og sidder mest som i en glasklokke midt i handlingen.

- Behavouristisk fortæller; er fluen på væggen

- Eller personbunden fortæller; er inde i hovedet på en person

o Knap så objektiv, men stadig skjult

- Replikindividualisme

o Indre monolog

o Når nogen snakker, ved man hvem det er

o Uden ”sagde hun”, ”sagde farmor” – vi behøver det ikke, man genkender personerne på deres måde at tale på.

o Fortælleren holder ikke læseren i hånden

Scenisk fremstilling

Appellerer meget til synssansen

- Vi ser hvordan folk reagerer og hører hvad de siger

- Vi kender personerne via deres handlinger og replikker

Øjebliksbilleder -> løs komposition, ingen guidende fortæller til at binde disse sammen. (gør det svært at læse)

Opløsning af sætninger – ligesom man taler i virkeligheden; uden punktum mv.

Ophobning af sanseindtryk

- Impressionismen skal vise og ikke fortælle

- Derfor er der nødt til at være rigtig meget tekst

- Alle detaljer er vigtige

- Mange detaljer, mange adjektiver (tillægsord)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar