Søg i noter

torsdag den 7. april 2011

Romantikken

Helt kort
romantikken er en periode, hvor man skrev tekster der beskriver naturen levende og fantastisk. Perioden er kendetegnet ved en længsel efter at krop og sjæl kan smelte sammen til et større hele (dette kaldes monisme). Man kan genkende en romantisk tekst på dens åbenlyse mangel på realisme, fornuft og selvkritik. Også den generelle tendens til at lade naive personer (jomfruen, bonden, digteren) opleve monismen, hvorimod de snusfornuftige, materialistiske personer ofte ”Forbigås”.

Når man læser romantiske tekster bør man kigge efter: monisme/dualisme, biedermeiertræk, organismetanken, panteisme, personificeringer, metaforer, sammenligninger, fædrelands- og naturbeskrivelser.

1802 – 1807 universalromantikken
1802 – 1807 nyplatonismen

1807 – 1830 nationalromantikken

1830 – 1870 poetisk realisme
1830 – 1860 romantisme

1850 – 1870 udvanding

1820 – 1870 understrømning: Biedermeier (ikke en periode, men noget der præger perioden)

Fælles for hele perioden er at man taler om at noget skal være fantastisk, eventyrligt, følelsesfuldt, skønhedsdyrkende og indadvendt(hvad sker der inde i mennesket). Det handler om individet og følelserne

Det er i denne periode man indsamler folkeviser og folkeeventyr(brødrene Griim og H.C. Andersen)

MODSAT OPLYSNINGSTIDEN – rationalismen (Holberg) som handlede om at være en oplyst borger og bruge sin fornuft.

START Henrick Steffens (1773 – 1845) indleder 1802 en forelæsningsrække på Københavns Universitet (fortæller om den strømning der kommer fra Tyskland)

Oehlenschläger – meget inspireret af Steffens – skriver altid universalromantik hvor alting smelter sammen

Universalromantikken

Grundtanke – alt er ét (monisme)

Naturen er én stor sammenhængende organisme (organismetanken)

Neden under denne tanke er der en anden tanke om at verden er delt i to; fænomenerne(det materielle) og ideernes åndelige (følelserne, det indre)

- Kan smelte sammen for den udvalgte à digteren, bonden, barnet (naive og i kontakt med sin følelser, dem der ikke er alt for rationelle)

Naturen hænger sammen med gud og er guddommelig

o panteisme= Gud er i alt.

Nyplatonisme

Er langt hen ad vejen fuldstændig det samme

Handler om, at de to verdner IKKE kan smelte sammen – de to verdner må forblive adskilt

De to verdner er Platons tanke

Dette er også hvad man kalder dualisme (denne præger Tyskland, hvor danskerne går mest op i monismen)

Platon kalder længslen efter monoismen for Eros

Man skuer kun den materialistiske verden(som er et skyggebillede af den åndelige verden) men man skal søge indsigt. Den åndelige verden er den virkelige verden.

Staffeldt – altid dualistisk !

Guldalderen

Ikke et rigtigt begreb – dengang refererede den til en svunden tid hvor guderne (de nordiske) gik på jorden, men i dag taler vi om romantikken som værende guldalderen.

Nationalromantikken 1807 – 1830

Nøgleord fædrelandet, det danske sprog, den danske kultur og historie (herunder nordisk mytologi)

1807 – Englandskrigen tabes

1813 - statsbankerot

1814 – taber Norge

Konkurrence om at skrive en dansk nationalsang – Juliana Maria Jessen skrev ”Dannemark, Dannemark, Hellige lyd” – herefter er den aldrig sunget igen, til gengæld er Oehlenschlagers ”der er et yndigt land” blevet nationalsangen.

Ser pludselig sig selv som stat på en ny måde.

Nationalromantikken er fremherskende i hele Europa, men er også en indre jagt på dansk selvtillid

- Alle Europæiske nationalstater leder efter deres egen identitet og historie

Brødrende Griim – indsamler folkeeventyr (sker også i DK)

Poetisk realisme

Stadig romantisk livssyn, men har udgangspunkt i en realistisk verden

H.C. Andersen – den lille pige med svovlstikkerne

Foregår i et realistisk miljø, men har en poetisk retfærdighed

Tror stadig der er en overordnet mening med tilværelsen (den lille pige med svovlstikkerne skal forenes med mormoren)

Genrebilleder billeder af glade bønder mv. Virkeligheden med et poetisk twist.

BiederMeier

Kommer af tysk tegneserie der gør grin med en spidsborger (en Biedermeier)

Familieorienteret

Hyggeligt, mørkt, indelukket

Idylliserende, harmoni, det hjemlige, bekendte og konventionelle

Hygge og danskhed à det lukkede rum

Ofte med kant

Kan gøre grin med det

Romantismen 1830 – 1850

Sætter spørgsmålstegn ved den nationale og harmonidyrkende romantik (tisme: lille)

Nøgleord krop, erotik, følelse, skyggeside, det interessante,

Følelsen er stadig i centrum

Stadig en slags romantik

Reflekterer over følelsen

Johan Ludvig Heiberg (kritiker)

è Stor fortaler for skyggesiden

è Det interessante

è Menneskets skyggeside (H.C. Andersens ”Skyggen”)

Livet er meningsløst, man må finde skønheden i de små skønne øjeblikke

Eksempel på billede: C.W. Eckersberg 1837: nøgen kvinde set fra ryggen. Man får lov at se lidt, men ikke særlig meget à dyrkelse af skønheden og erotikken uden at vise det hele

3 kommentarer:

  1. Eksempler på tekster og billeder fra perioden

    Casper David Friedrich – ”morgen” 1821
    - Billede af dal med grantræer i baggrunden og morgendug
    - Meget eventyragtigt, stemningsfyldt
    - De to verdner er smeltet sammen ved at duggen opsluger naturen et lille hus samt en mand der er ude og fiske

    Casper David Friedrich – ”vandrer over tågehavet” 1818
    - Dualistisk billede af en mand i silhuet der kigger udover et tågehav
    - Naturen er meget adskilt fra manden, som står meget klart ud
    - Kigger(længes) efter den åndelige verden

    Adam Oehlenschläger – Guldhornene
    - Guldhornene blev omsmeltet i 1802 (af Niels Heidenreich)
    - Oehlenschläger skriver sit digt mens hornene bare er blevet stjålet men der er ikke nogen der ved hvad der er sket med dem
    - Digterne var den tids popstjerne – men efter sin succes faldt det hele lidt til jorden
    o Efterligner Eddaen i sin opbygning
    o Bogstavrim
     Vokaler: assonans
     Konsonantrim: alitteration

    SvarSlet
  2. Casper David Friedrich – ”vandrer over tågehavet” 1818
    Se/hør Shubiduas "Står på en alpetop" :-)

    SvarSlet
  3. Meget dejligt at vide :)

    SvarSlet