Søg i noter

lørdag den 9. april 2011

Henrik Pontoppidan - Bondeidyl (1883)

Helt kort 
”Bondeidyl” er en sarkastisk gengivelse af et høstbal i et lille lukket samfund. Historien handler om, hvordan den ældre generation bliver efterfulgt af en yngre, der blot gentager de ældres fejl. (social arv).

Pontoppidan placerer sig i det moderne gennembrud ved at sætte problemer under debat.

Nøgleord: sarkasme(ironi), determinisme, social arv, problemer under debat

Taget fra Dansk Læsebog s. 133 – 151
den kan også læses her

Titel
Bondeidyl: bønderne havde det virkelig hårdt, så bondeidyl skal sandsynligvis forstås sarkastisk.
Indledning 132 – 133 L. 32
 
Idyllisk beskrivelse af efterårs Danmark - Eller lyst og let efterfulgt af noget mørkt og klamt
Præsentation af de fleste af karaktererne
Sarkastisk beskrivelse af hvor smukt Danmark er om efteråret
 
Positive tillægsord, men negativt miljø (ironi)

komposition

indledning s . 132 – 133 Linje 32 billede på hvad der kommer
kort præsentation af huset og situationen - 143 linje 7
- S. 151 linje 9 Mikkelsgildet
Afslutning /udtoning à slut
Personer

Olav
Søn af Mads Mogensen
                      ville ikke gøre Ane ondt (lidt forelsket?)
kan ses ved at han giver hende et tørklæde og lægger mærke til at Ane kigger mærkeligt på ham mens hun danser med andre mænd.
”Betragter hende halvt om halvt som sin ejendom”

Går i sin fars fodspor, social arv
Determinisme: noget der er besluttet på forhånd

Ane
fæstet til gården (ansat)
forelsket i Olav
Forlovet med Mathias
mændene kan knapt lade hende

                     Tyk, buttet - varmt og hyggeligt?
beskidt, krumbøjet, ikke voldsomt køn eller klog
Naiv
gråt halstørklæde, uformeligt

Mathias
Skravlet, sølle
Drukkenboldt
forlovet med Ane

Mads Mogensen
”god” mod de fattige, 
velstående
                      Har "hygget" sig med Maren før i tiden (har ødelagt hendes liv?)
Tyk, ulækker
Holder festen
Konen
                      Pusler og rydder op (tager ikke ansvar for noget som helst)
                      Går i filtsko (er altså ikke med til det hårde arbejde)
                      Snobbet eller underkuet?
                      Kender sin plads (som alle de andre koner)

Maren An
                     Ulykkelig skæbne
                     Sørgelig, fattig, luder eller bare landarbejdere (bærer på tunge byrder), slavearbejdere
                     Er på sit ellevte barn (”børnene blev udklækkede i halmsenge(…)”
”store tunge hoveder” – de bliver dummere og mere uoplyste jo længere de bliver undertrykte.

Kvinderne i Åhusene 
                    er beskrevet som dyr (mus, rotter)
                    Ofre for mange generationers undertrykkelse

Præsten
                   Fritænker (venstremand)

Menneskesyn

Man er hvad man er
Arv: man er født til at være som man er
Olav køber Ane med et silketørklæde
Bønderne køber daglejerne med et Mikkelsgilde

Miljø

konservativt
Det fattige overfor det rige
lille, lukket miljø (omgivet af tåge) – enten inde eller ude
gårdejer/fattigfolk (Åhusene)
Daglejere: møder hver morgen og får måske job og løn
è Fødekæden
o Mads Monsen og hans kone
Folkene på hans gård (ane, Olav mv.)
o Resten af bønderne omkring gården (på de andre gårde)
o Åhusene (prostituerede)

Mikkelsgildet

For at vise at han(Mads)  er et godt menneske der tager sig af de fattige
Bedøvet oprøret mod Mads Mons (fungerer som ventil)

Skolelæreren
Konservativ og derfor velkommen
Har autoritet, respekteret, sætter sig selv på en pedistal
Holder tale fordi han bare skal
- -    Hans kone
Kalder de andre koner for ”madammer”
Er nedladende og fin på den
Præsten
Venstremand
Kunne lave rav i festen, så han kommer ikke ind.

Pontoppidans mening

Vil gerne sætte fokus på de fattiges vilkår på landet 

- Gør det på en kynisk måde
- De fattige blive beskrevet som umennesker
- Kunne have været gjort mere følelsesfuldt
Nedtoningen (s. 151): ”ja – de mennesker!” (forfatterkommentar)

Ved at lade præsten være venstremand (fritænker, for de fattige): viser hvor han selv står
Men: Pontoppidan så præsten som værende kaglende høns ?!
Modsætninger og overdrivelser giver ironi

Temaer

Problemer sættes under debat
Kvinders ret til at have sex før ægteskabet
Fattigdom
Gårdejernes magt
At normal litteratur ikke sætter problemer under debat
Månen kommer med konklusionen (eller måske er det nok Pontoppidan)

Symboler

Tågen
skjuler hvem der er hvem
i sidste ende er de ikke så forskellige ( I mørket er alle ens)

Halstørklædet
silke – dyrt, fint, lækkert
modsætning til Anes uformelige, grå uldhalstørklæde
gør forskellen mellem de to verdner meget tydelig

15 kommentarer:

  1. Det er en meget fornuftig analyse af Bonde-Idyl..

    SvarSlet
  2. Men det glat barberede emne, fik hele klassen til at flække af grin i flere minutter.. Nogen græd af grin :D!!!

    SvarSlet
  3. Den hjalp mig igennem dansktimen! :b

    SvarSlet
  4. Det reddede min dansktime :)

    SvarSlet
  5. Tak - du redder min eksamen!

    Hvorfor er der ikke flere, som sætter sine opgaveranalyser på nette?

    SvarSlet
    Svar
    1. fordi der så ville være for mange der "Bare" sover i timen og derefter udnytter andres arbejder.

      siden er genial, for der KAN være et emne man ikke selv har været til stede ved. Og så er det rigtig rart at kunne komme her.

      Slet
  6. Han ER forelsket i Ane. Præsten er ikke Venstremand, han er fra de Radikale Venstre (total modsat hindanen)...Mads Monsen har gjort Maren gravid, det er det der er deres fortid. Hvis præsten fritænker, for de fattige, så er nok ikke venstremand!? Men ellers gode noter

    SvarSlet
    Svar
    1. Radikale Venstre opstod først senere (1905) som udbrydere fra Venstre. Så jo, præsten er nok Venstremand

      Slet
  7. Skolelæren er ret vigtig da han bliver beskrevet som værende ”nød ved sig selv” - altså selvglad, der ud over er han det tætteste man kommer på gejstligheden, som Pontoppidan inderligt hader ;-)

    SvarSlet
  8. Dicks Out For Harambe

    SvarSlet
  9. Dicks out for Harambe

    SvarSlet
  10. Dicks out for Harambe

    SvarSlet