Helt kort
”Bondeidyl” er en sarkastisk gengivelse af et høstbal i et lille lukket samfund. Historien handler om, hvordan den ældre generation bliver efterfulgt af en yngre, der blot gentager de ældres fejl. (social arv).
Pontoppidan placerer sig i det moderne gennembrud ved at sætte problemer under debat.
Nøgleord: sarkasme(ironi), determinisme, social arv, problemer under debat
Taget fra Dansk Læsebog s. 133 – 151
den kan også læses her
Titel
Bondeidyl: bønderne havde det virkelig hårdt, så bondeidyl skal sandsynligvis forstås sarkastisk.
Indledning 132 – 133 L. 32
Idyllisk beskrivelse af efterårs Danmark - Eller lyst og let efterfulgt af noget mørkt og klamt
Præsentation af de fleste af karaktererne
Sarkastisk beskrivelse af hvor smukt Danmark er om efteråret
Positive tillægsord, men negativt miljø (ironi)
komposition
indledning s . 132 – 133 Linje 32 billede på hvad der kommer
kort præsentation af huset og situationen - 143 linje 7
- S. 151 linje 9 Mikkelsgildet
Afslutning /udtoning à slut
Personer
Olav
Søn af Mads Mogensen
ville ikke gøre Ane ondt (lidt forelsket?)
ville ikke gøre Ane ondt (lidt forelsket?)
kan ses ved at han giver hende et tørklæde og lægger mærke til at Ane kigger mærkeligt på ham mens hun danser med andre mænd.
”Betragter hende halvt om halvt som sin ejendom”
Går i sin fars fodspor, social arv
Determinisme: noget der er besluttet på forhånd
Ane
fæstet til gården (ansat)
forelsket i Olav
Forlovet med Mathias
mændene kan knapt lade hende
forelsket i Olav
Forlovet med Mathias
mændene kan knapt lade hende
Tyk, buttet - varmt og hyggeligt?
beskidt, krumbøjet, ikke voldsomt køn eller klog
beskidt, krumbøjet, ikke voldsomt køn eller klog
Naiv
gråt halstørklæde, uformeligt
gråt halstørklæde, uformeligt
Mathias
Skravlet, sølle
Drukkenboldt
forlovet med Ane
Mads Mogensen
”god” mod de fattige,
velstående
Har "hygget" sig med Maren før i tiden (har ødelagt hendes liv?)
Har "hygget" sig med Maren før i tiden (har ødelagt hendes liv?)
Tyk, ulækker
Holder festen
Konen
Pusler og rydder op (tager ikke ansvar for noget som helst)
Går i filtsko (er altså ikke med til det hårde arbejde)
Snobbet eller underkuet?
Kender sin plads (som alle de andre koner)
Maren An
Ulykkelig skæbne
Sørgelig, fattig, luder eller bare landarbejdere (bærer på tunge byrder), slavearbejdere
Er på sit ellevte barn (”børnene blev udklækkede i halmsenge(…)”
”store tunge hoveder” – de bliver dummere og mere uoplyste jo længere de bliver undertrykte.
Kvinderne i Åhusene
er beskrevet som dyr (mus, rotter)
Ofre for mange generationers undertrykkelse
Præsten
Fritænker (venstremand)
Menneskesyn
Man er hvad man er
Arv: man er født til at være som man er
Olav køber Ane med et silketørklæde
Bønderne køber daglejerne med et Mikkelsgilde
Miljø
konservativt
Det fattige overfor det rige
lille, lukket miljø (omgivet af tåge) – enten inde eller ude
gårdejer/fattigfolk (Åhusene)
Daglejere: møder hver morgen og får måske job og løn
è Fødekæden
o Mads Monsen og hans kone
- Folkene på hans gård (ane, Olav mv.)
o Resten af bønderne omkring gården (på de andre gårde)
o Åhusene (prostituerede)
Mikkelsgildet
For at vise at han(Mads) er et godt menneske der tager sig af de fattige
Bedøvet oprøret mod Mads Mons (fungerer som ventil)
Skolelæreren
Konservativ og derfor velkommen
Har autoritet, respekteret, sætter sig selv på en pedistal
Holder tale fordi han bare skal
- - Hans kone
Kalder de andre koner for ”madammer”
Er nedladende og fin på den
Præsten
Venstremand
Kunne lave rav i festen, så han kommer ikke ind.
Pontoppidans mening
Vil gerne sætte fokus på de fattiges vilkår på landet
- Gør det på en kynisk måde
- De fattige blive beskrevet som umennesker
- Kunne have været gjort mere følelsesfuldt
Nedtoningen (s. 151): ”ja – de mennesker!” (forfatterkommentar)
Ved at lade præsten være venstremand (fritænker, for de fattige): viser hvor han selv står
Men: Pontoppidan så præsten som værende kaglende høns ?!
Modsætninger og overdrivelser giver ironi
Temaer
Problemer sættes under debat
Kvinders ret til at have sex før ægteskabet
Fattigdom
Gårdejernes magt
At normal litteratur ikke sætter problemer under debat
Månen kommer med konklusionen (eller måske er det nok Pontoppidan)
Symboler
Tågen
skjuler hvem der er hvem
i sidste ende er de ikke så forskellige ( I mørket er alle ens)
Halstørklædet
silke – dyrt, fint, lækkert
modsætning til Anes uformelige, grå uldhalstørklæde
gør forskellen mellem de to verdner meget tydelig
Det er en meget fornuftig analyse af Bonde-Idyl..
SvarSletmep
SletMen det glat barberede emne, fik hele klassen til at flække af grin i flere minutter.. Nogen græd af grin :D!!!
SvarSletDen hjalp mig igennem dansktimen! :b
SvarSletDet reddede min dansktime :)
SvarSletTak - du redder min eksamen!
SvarSletHvorfor er der ikke flere, som sætter sine opgaveranalyser på nette?
nettet*
Sletfordi der så ville være for mange der "Bare" sover i timen og derefter udnytter andres arbejder.
Sletsiden er genial, for der KAN være et emne man ikke selv har været til stede ved. Og så er det rigtig rart at kunne komme her.
Han ER forelsket i Ane. Præsten er ikke Venstremand, han er fra de Radikale Venstre (total modsat hindanen)...Mads Monsen har gjort Maren gravid, det er det der er deres fortid. Hvis præsten fritænker, for de fattige, så er nok ikke venstremand!? Men ellers gode noter
SvarSletRadikale Venstre opstod først senere (1905) som udbrydere fra Venstre. Så jo, præsten er nok Venstremand
SletSkolelæren er ret vigtig da han bliver beskrevet som værende ”nød ved sig selv” - altså selvglad, der ud over er han det tætteste man kommer på gejstligheden, som Pontoppidan inderligt hader ;-)
SvarSletDicks Out For Harambe
SvarSletDicks out for Harambe
SvarSletDicks out for Harambe
SvarSletæd lut din so
SvarSlet